Saturday, February 6, 2010

Bismillah dan Alhamdulillah (2)

Alhamdulillah

Seluruh perjalanan alam diatur oleh Allah. Semua yg ada di langit dan bumi, termasuk manusia tidak terlepas daripada kehendak dan ketetapan Allah. Sebagai manusia, kita mengharapkan seluruh kehidupan kita 24x7 diterima sbg ibadah, selari dgn firman Allah: "Dan tidak Aku jadikan jin dan manusia, melainkan untuk beribadah kepadaKu" -surah adz-dzaariyat (51) ayat 56.

Sebab itu apa saja yg kita lakukan mestilah dimulai dgn bismillah, dgn kefahaman kerja yg kita hendak buat itu ialah ibadah, perintah Allah. Tapi bukan simply2 sebut saja bismillah, kerja itu jadi ibadah. Boleh jadi apa yg manusia "rasa" benda tu baik, tapi Allah tak suruh pun. Thats why semua org berhak utk buka AlQuran, baca dan perhatikan apa sebenarnya yg Allah suruh manusia buat. There is no such thing as baca Quran terjemahan nanti jadi salah tafsir, jadi sesat. Berapa ramai manusia seluruh dunia yg memeluk Islam setelah membaca AlQuran dalam bahasa yg mereka faham. Tapi bila sampai di Malaysia, manusia yg didaftarkan sbg Islam pun tak digalakkan utk membaca AlQuran sebagai panduan hidup, sebagai panduan utk membuat keputusan.

Memang, ada hal2 berkaitan fekah yg kita kena ada org2 yg kerjanya fokus utk buat kajian, yg kita biasa panggil dgn panggilan ustaz. Tapi takkanlah org2 biasa yg sepatutnya sudah difahamkan tentang akidah Islam, tiba2 bila bab baca AlQuran terjemahan nanti jadi sesat salah tafsir. Then, apa sebenarnya yg dibelajar dalam pendidikan Islam bab akidah di sekolah sampai jadi macam tu? Sampai org Kristian nak pakai nama Allah pun jadi gelabah takut sesat?

Dengan kesedaran sesuatu kerja itu ibadah seperti yg Allah suruh, yg termaktub dalam AlQuran - bukan amalan setempat yg dianggap ibadah sbb manusia fikir ia baik. Apabila telah selesai ibadah yg dilaksanakan, maka disudahi dengan ucapan alhamdulillah. Segala puji bagi Allah yang telah mengatur hidup kita sehingga mengizinkan kita berkemampuan melaksana ibadah.

Itu sebenarnya alhamdulillah.

Contoh salahguna lafaz alhamdulillah:
"Alhamdulillah (Segala puji bagi Allah) kerana trofi yg saya menang ni. (Yeke Allah suruh menang trofi.)"

Kesimpulan
Bismillah: Dengan nama Allah, aku buat kerja ni kerana Allah suruh. Macam mana tahu Allah suruh, sebab dalam AlQuran tulis, sebab example Rasul dah pernah buat.

Alhamdulillah: Segala puji bagi Allah yg mengizinkan dan mengatur hidup aku, maka telah selesai satu kerja(ibadah) yg aku berjaya buat. Selesai satu kerja(ibadah) yg Rasul pun pernah buat.

Kalau ikutkan betul2, seluruh hidup kita 24x7 sampai kita mati, mesti hidup atas dasar bismillah - hidup semata-mata utk buat apa yg Allah suruh dan tidak kerana kepentingan lain.

No comments:

Related Posts with Thumbnails