Sunday, November 1, 2009

Komen tentang memorandum PGSM terhadap Dr Asri

Nama Dr. Asri sudah tidak asing lagi di negara ni, intelektual yg aktif dalam usaha pembaharuan minda terutamanya umat Islam di negara ini. Konsep kefahaman agama di negara ni yg kadangkala sempit dan terkongkong - menyebabkan org2 biasa dan kebanyakan kabur tentang akidah Islam dan hanya berlegar2 pada kefahaman amalan ritual semata-mata, termasuk yg berbentuk tradisi seperti membaca surah Yasin pada malam Jumaat. Sampaikan kebanyakan yg mengaku Islam di negara ni mempunyai antibodi akidah yg lemah bila berhadapan dengan isu2 seperti bible dalam bahasa Melayu, penggunaan perkataan Allah oleh org bukan Islam, sejadah berdiri... 

Bagi golongan terutamanya professional - yang familiar dgn hujah berdasarkan fakta dan angka, mudah menerima penyampaian Dr Asri bila membicarakan isu agama, berbanding sesetengah org yg bercakap tentang agama hanya bersandarkan kitab2 lama, kisah2 nabi dan hadis yg tidak diperiksa terlebih dahulu kesahihannya. Padahal sumber utama kefahaman Islam mesti merujuk kpd Al-Quran dan Sunnah. Adapun pendapat tidak maksum dan terbuka kepada perbincangan dan kajian.
Pada 30 Oktober 2009, Persatuan Peguam Syarie Malaysia dalam laman webnya menyiarkan memorandum kpd Yang Di-Pertuan Agong supaya menarik balik perlantikan Dr Asri sbg Yang Di-Pertua YADIM. Kalau diteliti blog Dr Asri dan ceramah dlm youtube, obviously memorandum ni adalah satu fitnah yg...surprisingly datang daripada persatuan peguam syarie(?) - garu kepala..

Salinan memorandum PGSM

Standardlah. Bila nak mengajak kpd pembaharuan pemikiran ni akan ada orang tak suka. Akan ada tentangan dari org2 yg degil dgn doktrin lama, dan dari org yg berkepentingan tertentu - walaupun usaha pembaharuan tu dtg dgn hujah strictly from AlQuran dan Sunnah. Yang penting kita sampaikan Islam dalam rupa sebenar yg universal dan mudah difahami manusia baik yg Islam mahupun org bukan Islam.

No comments:

Related Posts with Thumbnails