Wednesday, November 18, 2009

Taatilah Allah dan taatilah Rasul(Nya) dan ulil amri di antara kamu

"Hai orang-orang yang beriman, taatilah Allah dan taatilah Rasul (Nya), dan ulil amri di antara kamu. Kemudian jika kamu berlainan pendapat tentang sesuatu, maka kembalikanlah ia kepada Allah (Al Quran) dan Rasul (sunnahnya), jika kamu benar-benar beriman kepada Allah dan hari kemudian. Yang demikian itu lebih utama (bagimu) dan lebih baik akibatnya." - Surah An-nisa ayat 59

Ayat suci AlQuran ini sering diperdengarkan utk menjelaskan hubungan sosial antara pemimpin dan org yg dipimpinnya. Rakyat difahamkan supaya memberi ketaatan kepada pemimpin yg dilantik, kerana mereka adalah ulil amri seperti yg disebut dlm AlQuran.

Tapi ketaatan bagaimana yg dituntut dalam Islam? Adakah semua atau apa saja yg keluar dari mulut ulil amri wajib ditaati?

Kalau diteliti ayat AlQuran di atas, perkataan "taatilah" hanya berada pada Allah dan RasulNya. Bermakna ketaatan mutlak hanya diberi kpd Allah dan RasulNya. Ketaatan kpd ulil amri hanya dlm satu kondisi, iaitu apabila ulil amri menyeru kepada taati Allah dan taati Rasul.

Tugas ulil amri ialah memastikan perintah Allah dan Sunnah RasulNya sampai kepada rakyat dan dilaksanakan. Peranan ulil amri ialah supaya rakyat mendapat hak asasi mereka iaitu hak utk hidup dalam suasana Islam.

Dalam erti kata lain, ulil amri wajib ditaati selagi arahan yg dikeluarkan bermatlamat utk mentaati Allah dan mentaati Rasul.

Mencari ulil amri yg haq

Masalah bila environment dalam sebuah negara atau perlembagaannya tidak berteraskan AlQuran dan Sunnah:-

Pertama, bukan semua pemimpin berfungsi sebagai seorang ulil amri - iaitu mengajak kepada taati Allah dan taati Rasul.

Kedua, even dalam gerakan yg mendakwa ingin menegakkan agama, ada segelintir pemimpin yg menggunakan ayat AlQuran utk keuntungan dunia yg sedikit, dalam erti kata lain menggunakan agama utk memenuhi kepentingan peribadi.

No comments:

Related Posts with Thumbnails