Tuesday, November 3, 2009

Jais Tangkap Dr Asri

Pada 1 November, 2009 - Seorang bekas mufti, berkelulusan dari Universiti Jordan, USM, UIA ditangkap oleh JAIS atas dakwaan memberi ceramah 'tanpa tauliah'.

What a joke. Saya ambil masa utk menulis sbb tergelak dgn dakwaan satu jabatan yg ada perkataan Islam dalam namanya. Sampaikan PM, pemimpin2 politik, NGO, professional, org awam pun 'terkejut besar'.

Seorang ulama memberi ceramah dgn dalil yg jelas dari Al Quran dan Sunnah, dituduh mcm2 hanya kerana apa yg dikata bertentangan dengan pemikiran lama org Melayu yg mengaku Islam.

Kalau Islam yg fresh, pure sepertimana zaman Rasulullah dan sahabat, boleh berkembang smpi ke Spain, Afrika, China... bina empayar, bina hospital, bina universiti.. Islam yg mudah difahami, praktikal dan berkembang.

Compare to Malaysia... Pertama, dah 52 tahun pun kaum2 lain taknak masuk Islam sbb tak dpt bezakan nilai2 Islam yg indah dan adil dari Al Quran dengan amalan tradisi org Melayu yg bukan dtg dari agama Islam pun sebenarnya. Tapi diIslamkan tanpa hujah dari Al Quran dan hadis. Alasannya, 'benda baik'... tak salah... apa salahnya, 'bidaah hasanah'... lama2 org Melayu sangka ia sebahagian daripada ibadah yg seolah2 disyariatkan dlm AlQuran, kalau tak buat berdosa. Kalau tak buat dia wahabi.

Dari dulu penjajah memang usaha supaya org Melayu tak dapat Islam yg benar, cukuplah Islam pada luaran dan amalan sunat saja, tp hukum wajib dlm AlQuran tak buat. Thats why halatuju "Islam mainstream" di Malaysia tak selari dgn pemikiran tokoh2 yg mengajak kpd pembaharuan seperti Hamka, Zaaba... latest Dr Asri.

Secara keseluruhan, saya setuju dgn tulisan di bawah oleh saudara Zulkifli Noordin dan dari mufti Perlis - kefahaman Islam dan undang2 berkaitannya di Malaysia adalah peninggalan penjajah, yg sgt lesu, sgt jumud, berpusing2 hanya di surau, atas sejadah..

Tauliah...warisan penjajah

Kenyataan dari Dr. Juanda Jaya

Kalau ada makhluk yg kata usaha pembaharuan dlm pemikiran tentang Islam di Malaysia akan mengelirukan umat Islam, sebenarnya dia yg WAHABI.

No comments:

Related Posts with Thumbnails