Monday, March 15, 2010

Isu berkaitan agama dan pendidikan

Apabila agama dikaitkan dengan magic2

Baru2 ni keluar berita suratkhabar tentang budak perempuan berumur 11 tahun dikahwinkan oleh bapanya kepada salah seorang kenalan yg mendakwa mengikut sunah Nabi.

Saya menyeru supaya masyarakat tidak mengambil sikap suka mengaitkan agama dengan magic2. Walaupun org yg berkata dia mempunyai magic itu mungkin berpakaian ala2 orang agama. Atau mendakwa pernah join gerakan2 berkaitan agama, maka terus kita percaya dengan kata2 magicnya. Ya, memang keajaiban pernah berlaku. Tetapi ia bukan terletak pada centre agama. Kalau kita lihat kisah2 Rasul, keajaiban berlaku hanya dengan izin Allah ketika kebenaran yg diperintah dilaksanakan.

Follow betul2 apa Allah perintah, then miracle happens pada saat2 yg kritikal. Itu pun berlaku atas perkenanNya, bukan mesti asalkan manusia nak je mesti dapat. Tapi bukanlah maksudnya agama ni mesti ala2 magic2 tanpa ada usaha yg sungguh2, asalkan ada jampi2 je mesti nak kaitkan dengan agama. Asalkan nak halau2 hantu aje, mesti nak kaitkan dengan orang agama - seperti digambarkan dalam filem Melayu. Contohnya hantu tak kacau kalau kita pegang surah Yasin. Ataupun baca2 ayat aje hantu boleh melekat di dinding.

Maka jadilah agama rekaan manusia yg tidak masuk akal, yang tidak mampu menyelesaikan masalah negara, yang tidak ada kaitan dengan agama dari Tuhan yang menjadi rahmat kepada sekalian alam - walaupun menggunakan nama brand agama yg sama.

Memperkenalkan pendidikan seks

Dalam hidup, masalah pasti ada. Itu tidak dapat dinafikan. Cuma, masalah2 itu seharusnya ditangani dengan method yg wajar. Sebagai org beriman, solution kepada semua masalah ada dalam agama / cara hidup yg diajar oleh Tuhan yg menciptakan kita melalui perantaraan kalam (AlQuran) diturunkan mula-mulanya kepada utusanNya (Rasul) kemudian sampai kepada kita.

Apabila manusia cuba mereka-reka method selain daripada yg Allah ajar utk menyelesaikan masalah yg berlegar dalam masyarakat, maka perumpamaanya seperti menampung air menggunakan plastic bag yg mudah bocor. Struktur yang tak kukuh. Bocor sini tampal tape sini, bocor sana tampal lagi sana. Masalah tak pernah selesai dan tak pernah terkawal. Kalau OK pun sekejap saja, selama tape itu boleh bertahan atau selama plastic bag itu tidak bocor lagi di tempat lain.

Samalah seperti cadangan utk memperkenalkan pendidikan seks kepada pelajar sekolah. Seolah2 agama yg datang dari Tuhan tidak mampu menyelesaikan masalah manusia. Dan agama di sini bukanlah agama magic2, agama doktrin yg seolah2 "elergi" dengan kaedah dan pemikiran logik dan saintifik, penerimaan akal sihat, hingga tidak mampu membendung masalah akidah org muda - yang dianuti majoriti org Melayu yg mengaku Islam.

Agama yg saya maksudkan ialah agama yg strictly bersumberkan AlQuran dan Sunnah - dengan adaptasi peredaran zaman yg betul - bukan "agama a.k.a cara hidup org Melayu". Menyatakan menyelesaikan masalah masyarakat dengan agama bukanlah bermaksud langsung tidak boleh creative dan inovatif, tetapi mestilah dalam rangka fikir yg selari dengan sistem Tuhan yg dah fixed.

Ya, saya faham. Pendidikan seks ni utk membendung masalah masyarakat sekarang yg terdedah dengan bahaya2 berkaitan seks. Tapi, mana lebih betul. Kita biarkan diri kita dan masyarakat dengan mindset lama, kemudian cari jalan selesaikan masalah yg tak pernah selesai - ibarat perumpamaan plastik bocor tadi, ataupun kita usaha sungguh2 utk ubah mindset - kepada mindset yg selari dengan fitrah penciptaan manusia - dan bukan kata masalah berkaitan seks, masalah2 lain berkaitan politik, ekonomi, hala tuju hidup yg sebenar - semua selesai.

Mana lebih betul.

No comments:

Related Posts with Thumbnails