Friday, May 21, 2010

Komen: Masjid besar dibina di Perancis

Link dari Utusan Online

Di Eropah, umat Islam menghadapi tekanan yg bukan sedikit dalam memastikan mereka dpt beriman dan beramal soleh. Mereka bercakap tentang Islam setiap kali bertemu, mereka bercakap ttg survival Islam di tengah2 komuniti yg majoriti bukan beragama Islam. Mereka mengadakan kelas2 AlQuran, mengadakan ceramah walaupun tidak mendapat bantuan lumayan dari kerajaan. Masjid menjadi tempat perkumpulan, tempat menyusun strategi, tempat penyebaran ilmu yg actual, bukan sekadar tempat amalan ritual seperti solat, zikir. Berapa ramai di kalangan mereka yg terbuka hati memeluk Islam setelah membaca AlQuran dalam bahasa yg mereka fahami. Ketika itu mereka sedar yg kitab AlQuran itu benar2 dari Tuhan yg menciptakan manusia dan seluruh alam.

Kebangkitan Islam datang dari golongan yg membaca AlQuran utk difahami maksudnya, difikirkan dan dilaksanakan. Inilah golongan yg akan memenangkan Islam yg sebenar.

Suasana yg ironi berlaku di Malaysia. Rata2 yg menganut Islam berlegar2 dalam satu kaum sahaja, dan kaum inilah yg menguasai pentadbiran agama sehingga agama itu seolah2 menjadi tidak mesra kepada kaum lain. Kaum lain pula tidak mendapat pengetahuan yg cukup ttg Islam sehingga boleh berminat utk memeluk Islam. Yang mereka nampak, Islam is Melayu, Melayu is Islam. Buruknya perangai Melayu maka ia reflect kepada Islam.

Kemudian situasi diburukkan lagi dengan keadaan umat Islam di sini tidak membaca AlQuran utk difahami. Mereka masih bergantung kepada ustaz2 utk menjadi penyelamat mereka. Apabila ada golongan lain yg berdakwah ttg agama lain, mereka takut akan menjadi keliru, mereka takut salah cakap. Saya fikir, kalau kamu pun tak dpt menyampaikan kebenaran agama walaupun bab akidah dalam istilah awam, maka agama apa yg kamu anuti itu? Agama nenek moyang? Agama nenek moyang tidak akan memasukkan kamu ke dalam syurga.

Kemunduran umat Islam disebabkan rasa serba cukup, rasa sudah Islam, tidak membaca AlQuran utk difahami supaya boleh diambil pelajaran, cukup dibaca khatam dalam bahasa Arab semasa sekolah rendah kemudian tidak lagi ditelaah sbg panduan hidup, didoktrin kalau baca sendiri terjemahan nanti jadi sesat, agama disempitkan kepada golongan ustaz, golongan lain akan dituduh wahabi, liberal, bkn background agama tak boleh cakap ttg agama dan seumpamanya.

Masjid2 yg ada pun sangat lesu, sangat ritual, sangat tidak relevan langsung kepada pembangunan modal insan dan pengurusan negara, melainkan agama itu cuma tentang moral. Di sekolah, pendidikan Islam ialah pendidikan moral yg diletakkan ayat2 bertulisan Arab, itu saja. Hasilnya tak mengatasi org bukan Islam pun malah lebih buruk. Buang anak, rempit, rasuah, ada dalam kalangan org bernama Islam.

Syiar Islam pun tak berkembang, melainkan perasan2 saja "kita sudah cukup Islam, duduk sajalah bersila di surau". Hakikat: Islam berkembang di Eropah, tetapi mundur di negara yg mengaku telah Islam = menyembah Allah 100%. Bukan miskin bantuan, tapi mundur penghayatan. Jumud.

No comments:

Related Posts with Thumbnails