Thursday, May 6, 2010

Beri peluang mahasiswa berpolitik

Petikan akhbar: Beri peluang mahasiswa berpolitik

Komen: Saya perhatikan suasana politik yg cuba dibawa oleh mahasiswa tidak ubah seperti suasana politik negara. Tidak aman, berpecah belah, terpekik2, byk sentimen, cenderung kepada emosi, tidak berlandaskan hujah ilmu.

Sepatutnya mahasiswa mesti membawa pembaharuan dalam imej politik, tidak semestinya politik itu mesti digambarkan sebagai berpuak2, mengangkat kumpulan sendiri sebagai yg paling benar, menjatuhkan kumpulan lain dan menimbulkan tuduhan2 yg membawa ke arah huru-hara, seperti yg berlaku dalam politik negara.

Politik adalah satu cabang ilmu dan dalam Islam ada menjelaskan tentang ciri2 politik yg sesuai dan adil. Manakala sistem demokrasi ialah salah satu sistem yg digunakan utk menghidupkan politik. Politik adalah ilmu yg berkaitan dgn mengatur, mengurus / mentadbir suatu masyarakat atau negara.

Mahasiswa mesti berlepas diri dari definisi politik yg dibawa oleh parti2 politik negara. Politik zalim. Politik masa depan mesti berlandaskan budaya ilmu, hujah jelas yg menggunakan akal, yg sesuai dengan fitrah kejadian manusia. Yang paling penting, perjuangan mesti selari dengan prinsip2 yg termaktub dalam AlQuran. Kita hidup dan mati pun nak memastikan hukum Allah berjalan, termasuklah dalam politik.

Bukan politik hawa nafsu seperti yg hidup dalam politik negara sekarang. Baik yg memakai songkok, yg memakai serban putih bergaduh sesama sendiri walaupun sama agama. Walaupun mengaku menyembah Tuhan yg sama. Sangat memalukan dan merugikan, kerana tidak menjadi contoh yg boleh dibanggakan kepada org2 bukan Islam.

Politik yg plg ideal utk sebuah negara yg sejahtera ialah, semua parti mesti menuju ke arah perjuangan yg sama iaitu memastikan semua rakyat dapat hidup yg sesuai dgn tujuan penciptaan sebagai manusia. Dalam erti kata lain, semua parti mempunyai objektif yg sama: nak sembah Tuhan. Cuma yang membezakan antara satu parti dgn yg lain, ialah kadar keberkesanan melaksana atau memenuhi perintah/kehendak Tuhan. Jadi rakyat cuma perlu memilih parti mana yg dinilai paling baik pelaksanaannya ke arah nak sembah hukum Tuhan.

Tidak seperti sekarang, kebanyakan parti berasaskan perkauman. Susah nak pilih sebab tiap2 parti agendanya lain2. Semua parti ada "busuk" yg tersendiri, jadi terpaksa pilih parti yg dinilai kurang memberi mudarat. Kalau ada pun unsur2 agama, cuma atas sebab nak menangkan parti sendiri, bukan nak memenangkan kebenaran. Kalau kata parti lain ada bercakap sesuatu yg benar, habis-habisan akan ditentang dengan alasan, "itu semua tipu daya politik".

No comments:

Related Posts with Thumbnails