Wednesday, September 30, 2009

Ops Sikap 20 (1)

Ops Sikap ke-20 sempena aidilfitri baru2 ni mencatatkan sehingga 261 org mati dlm kemalangan jalanraya. (Sebabkan hampir tiap2 hari ada org mati di jalanraya M'sia maka bilangannya akan bertambah.)

Statistik:
Menurut satu artikel dlm Utusan menulis, kalau dibandingkan dgn negara ASEAN lain, kadar kematian di jalanraya M'sia lebih tinggi iaitu 3.7 berbanding dgn Indonesia (2.6), Singapura (2.5), Filipina (2.1) dan Brunei (1.8). Dan kalau dibandingkan dgn negara maju spt Australia (1.1), Amerika Syarikat (1.7), United Kingdom (1.0) dan Jerman (0.9), Jepun dan Switzerland (0.7).

Cadangan org kebanyakan:
1. Ada yg mencadangkan supaya polis memanjangkan tempoh rondaan. Ataupun tambahkan bilangan polis di atas jalanraya. Biar org tahu polis ada di mana2. Masa tu baru lah jalanraya M'sia akan selamat.
2. Ada yg mencadangkan supaya dinaikkan had umur utk lesen penunggang motosikal. Kalau umur 16 thn rasa muda sgt, naikkan ke umur yg dikatakan lebih matured, katakan 18... 21 tahun.
3. Ada yg kata, ibubapa kene start didik anak2 supaya berhemah di jalanraya. Sebab pendidikan asas bermula dari rumah. Parents sendiri kalau drive kereta kena tunjuk contoh tauladan yg betul. Kalau ambil anak di sekolah tu, behave mcm org sekolah - kena sabar takde potong2 queue.
4. Ada yg menyalahkan pihak polis dan JPJ sbb gagal beri kesedaran kpd pengguna jalanraya, salahkan pihak berkuasa kenapa tak bg saman kpd driver yg pandu perlahan, potong double line, parents yg berhenti dpn skola smpi jadi traffic jam... sbb saman tu penting utk bg pengajaran. Bykkan kempen kesedaran, poster, sticker, iklan2 tv, adakan peruntukan besar, belanja lg byk duit just utk sedarkan pengguna jalanraya.
5. Ada yg mencadangkan supaya hukuman lebih tegas dan extreme utk pesalah trafik. Contohnya jalankan sebat di hadapan org ramai. Supaya org malu dan takut utk buat kesalahan trafik.
6. Ada yg salahkan kuasa kelajuan motosikal sbb laju sgt. Kelajuan membunuh. Jadi kena ubahsuai motor2 kat M'sia supaya kelajuannya bukan yg membunuh.
7. Ada yg cadangkan bukan saja bas, kereta pun mesti dilengkapi dgn kotak hitam.
8. Ada yg kata signboard iklan byk sgt, mengganggu tumpuan. Jadi kena tambah lagi signboard kelajuan setiap 5km supaya pemandu sentiasa ingat brp halaju utk jalan yg dia lalu.
9. Ada yg kata kemalangan ni sudah takdir. Walaupun dlm kes yg semberononya ialah manusia.
10. And the list goes on...

Pandangan:
Kalau tanya penduduk Malaysia yg dianggarkan seramai 28 juta, apa solution utk masalah jalanraya bahaya dan kes kemalangan mati tinggi ni, confirm mcm2 jawapan ada.
Silap2 kalau compile boleh jadi kitab berjilid2.
Byk org mengulas ttg ops sikap, kemalangan jalanraya, kadar kematian yg tinggi. Banyak. Mcm2 ada.

Tapi tak selesai juga masalah.

The point is, kita tak perlukan pun terlalu byk cadangan. Kebanyakan cadangan yg diberi pun hanya berkesan sekadar pada situasi tertentu, bukan menyelesaikan masalah secara keseluruhan.

Sebahagian cadangan cuma selesaikan sebahagian drpd masalah, x sampai kepada root of the problem. Maknanya ok la sekejap, lepas tu jadi balik. Halau serangga atas meja, nanti datang lagi group lain bawak puak2 sedara-mara perosak dia. Cadangan2 tu tak kena pada sarang di mana serangga perosak tu datang, beranak banyak2 berjuta2 lepas tu memenuhi rumah smpi x terkawal.

Letak la polis satu juta pun atas jalan, kalau dah attitude / habit driver, rider mcm tu tetap juga semberono dan gila. Don't assume org akan berubah ttg benda yg dia dah selalu buat just sbb ada polis.

Big problem kat M'sia ni, kita dah lepaskan "perosak2" atas jalan, kemudian baru fikir macamana nak kurangkan kerosakan. Tak seperti di negara2 spt di Jepun contohnya, memang betul2 tapis sebelum bagi lesen. Memang pastikan yg guna jalanraya ni org yg selamat.

Dan 'kejahilan' ttg manner jalanraya ni tidak berkait dgn had umur lesen. Pemandu/penunggang walaupun berumur 19 tahun tetapi membantu menjadikan jalanraya M'sia selamat adalah lebih baik drpd yg sudah lama tapi membahayakan nyawa org lain.

Walaupun tak dinafikan ramai org muda yg gelojoh lalu mati katak. Dlm konteks M'sia, x kira org tu muda atau sudah berumur, kalau drive bahaya atas jalan, mati sbb langgar tembok, jatuh gaung, divider etc.. it's good for our country. Tak perlu susah2 jalankan hukuman berat spt sebat. Atau tembak mati spt dilaksanakan oleh negara China. Biarkan mereka mati disebabkan kebodohan sendiri.

Ok, ada yg kata buat la byk program kesedaran, buat iklan2 tv keselamatan jln raya byk2, tp sbnrnya ibarat kita pegang mic buat announcement, "wahai serangga, sedarlah kamu ni menyusahkan."

Serangga tu tetap gak bersepah2, takde pulak pandai2 guna otak dlm kepala pk balik ke tempat asal.

Sama la pengguna jalanraya di M'sia. Ibarat serangga perosak yg berjuta2 bilangannya dan sudah tidak terkawal. Letak la hukum mati sekalipun takkan berubah. Seperti memberi nasihat, peringatan atau amaran kepada org yg pekak dan buta.

No comments:

Related Posts with Thumbnails