Friday, June 4, 2010

Kejahatan Zionis

Tanah Palestin antara kawasan yg pada asalnya milik Kerajaan Turki Uthmaniyah telah dirampas kerana kalah perang dunia, lalu dibahagi2 di antara negara2 penjajah. Negara2 penjajah kemudian melakukan pelbagai tipu daya dan tekanan sehingga penduduk di kawasan tanah jajahan merasa desperate kepada kemerdekaan. Lalu wujud gerakan kemerdekaan yg bukan berteraskan Islam tetapi perkauman, contohnya gerakan Arab menuntut kemerdekaan dari Turki Uthmaniyah hasil propaganda kuasa penjajah (British).

Tanah Palestin yg pada asalnya milik penduduk tempatan bertukar status menjadi negara Israel semata-mata kerana Israel mendakwa mereka yg declare dahulu penubuhan negara Israel di tanah itu setelah kuasa penjajah berundur, walaupun Palestin sudah pun ada penduduk asal yg menetap di situ. Mengapa pula org luar declare kemudian tanah itu menjadi milik org luar, padahal penduduk asal sudah ada. Ini sesungguhnya tipu daya terancang merampas tanah milik org lain. Ibarat, saya sudah berpuluh tahun duduk di rumah ni, tiba2 datang satu mangkuk declare rumah ni dia punya, tiba2 rumah yg saya duduk berpindah hakmilik kemudian dihalau.

Kezaliman berterusan selama berpuluh tahun, PBB seakan pejam mata, seperti anjing menyalak dari jauh tapi tidak mampu berbuat apa, ditambah dengan kuasa veto melindungi kebiadaban Israel, apabila sedikit demi sedikit tanah Palestin dirampas oleh Israel dengan pembunuhan dan penyembelihan penduduk asal Palestin sehinggalah sekarang cuma tinggal semenanjung Gaza. Penduduk Palestin bagaikan hidup dalam penjara di tanah sendiri. Sebarang bantuan disekat, tembok tinggi dibina, rakyat yg melintas sempadan ditembak. Negara-negara Arab di sekeliling seolah-olah tiada sepakatan utk menghalang kezaliman Israel. Sekadar kutuk-kutuk dalam mesyuarat. Negara-negara Islam walaupun bermacam2 mesyuarat diadakan, tidak mampu menghalang dengan tangan, melainkan cuma kutuk2 dengan mulut yg tak mengubah keadaan.

Terbaru, askar Israel telah menyerang kapal2 bantuan kemanusiaan yg menuju ke Palestin. Sekurang2nya 19 org terbunuh dan puluhan lagi cedera. Rakyat Malaysia seramai 12 org selamat pulang setelah melalui hari2 yg sukar menjadi tahanan Israel. Sedikit sebanyak perit penderitaan "first hand" penduduk Palestin dirasakan mereka. Dalam Malaysia sibuk menyiarkan berita2 tentang serangan terhadap kapal dan rakyat yg terselamat, kita jangan lupa bahawa penderitaan penduduk Palestin tidak pernah berakhir, dan ia berlaku setiap hari. Bukan satu dua hari seperti serangan ke atas kapal bantuan kemanusiaan. Penduduk Palestin menderita setiap hari.

Semoga berita2 tentang serangan sehari dua tidak melupakan kita kepada hakikat penduduk Palestin lebih menderita kerana mereka tidak ada jalan keluar selain mempertahankan diri yg serba kekurangan. Harapan semoga dengan peristiwa yg telah berlaku ini, membuka mata negara2 Islam utk bersatu dalam menangani isu Palestin dengan kaedah yg sewajar, bukan sekadar beri ubat dan makanan. Ya, mmg lebih baik beri ubat dan makanan dari tidak berbuat apa2. Tapi kita sebenarnya boleh membantu lebih baik dari itu. Bergabung kuasa ketenteraan, kenapa tidak. Kita, umat Islam harus sebulat hati dalam menolong saudara kita di Palestin.

Allah takkan ubah nasib umat Islam kalau umat Islam sendiri tak berusaha ke arah perubahan. Perubahan bukan sekadar tadah tangan, solat hajat, tapi bila habis tak buat apa2 selain masukkan duit dalam tabung. Kemudian buat hal sendiri, sibuk kerja, sibuk melancong, dalam masa sama saudara di Palestin dibunuh, disembelih. Sebagai individu, pertama-tama mesti ubah diri supaya lebih concern tentang Islam dan masalah umat, kemudian ubah org2 di sekeliling, sampai ia menjadi satu bentuk kekuatan.

Diri, komuniti, kawasan, negara, kemudian satu dunia Islam bersatu melawan kezaliman Israel. Kita perlukan tindakan yg "actual", bukan sekadar tadah tangan ke langit dan mendakwa, "kami sedang berdoa utk kebahagiaan Palestin" tapi tidak berbuat apa selain memberi makanan dan pembalut luka. Org kena tembak kena bunuh, kita datang bagi makanan dan ubat saja. Kemudian mengadu pula pada US, "Obama, tolonglah desak Israel utk kami umat Islam." Come on!

No comments:

Related Posts with Thumbnails